FAQ

  1. Na jakiej zasadzie przyznawane są punkty?
  2. Co oznaczają kolory zielony/żółty/czerwony/szary przy tytule filmu?
  3. Czy oceny użytkowników są uwzględniane w głównej punktacji?
  4. Dlaczego film, który jeszcze nie znalazł się w kinach ma już przyznane punkty?
  5. Czy mogę zostać jednym z krytyków których cytujecie?
  6. Jestem krytykiem filmowym. Moja recenzja była cytowana na Xoto, jednak nie do końca zgadzam się z oceną liczbową która jest przypisana do mojej recenzji.
  7. Na jakiej zasadzie wybieracie filmy obecne w bazie Xoto?
  8. Jak mogę dodać własną recenzję i ocenę punktową?
  9. Napisałem/-łam recenzję jako użytkownik, ale nie ma jej pod filmem. Co się stało?
  10. Dlaczego Xoto obejmuje tylko recenzje filmowe?
  11. Dlaczego niektóre recenzje posiadają link, który przekierowuje mnie na stronę z pełną wersją recenzji, a inne nie?
  12. Jestem krytykiem filmowym którego cytujecie na stronie. Czy mam możliwość zalogowania się i edytowania własnych recenzji/ocen?

 

  1. Na jakiej zasadzie przyznawane są punkty?

To proste: zbieramy recenzje wybranych krytyków filmowych i do każdej recenzji dołączamy ocenę w skali od 1 do 100. Jeśli w oryginalnej wersji krytyk posługuje się inną skalą, przeliczamy jego ocenę na naszą; jeśli nie używa żadnej policzalnej skali, redakcja Xoto ocenia samodzielnie, na jaki wynik wskazuje wydźwięk recenzji. Następnie wyciągamy średnią z wszystkich ocen, przypisując każdej recenzji taką samą wagę. Końcowy wynik to liczba punktów jaką film od nas dostaje. Dzięki temu naszym użytkownikom łatwiej ocenić, jak film przedstawia się na tle innych. W kolejnym kroku następuje automatyczne dopasowanie koloru, dzięki któremu na pierwszy rzut oka można ocenić, do której kategorii został zakwalifikowany dany film (świetny/taki sobie/kiepski).

 

  1. Co oznaczają kolory zielony/żółty/czerwony/szary przy tytule filmu?

Używamy kolorów, by użytkownicy już na pierwszy rzut oka mogli zorientować się, do jakiej kategorii został zakwalifikowany dany film na podstawie naszej punktacji: świetny, taki sobie, kiepski. Kolory odpowiadają odpowiednim przedziałom w punktacji:

 

legenda_kolorow2

Kolor szary oznacza, że film nie ma wystarczającej liczby recenzji krytyków (lub premiera jest jeszcze odległa).

 

  1. Czy oceny użytkowników są uwzględniane w głównej punktacji?

Nie, główna punktacja to średnia obliczona tylko i wyłącznie z ocen przypisanych do poszczególnych recenzji krytyków filmowych. Oceny użytkowników zawarte są na tej samej zasadzie w „Ocenie użytkowników” widocznej poniżej.

 

  1. Dlaczego film, który jeszcze nie znalazł się w kinach ma już przyznane punkty?

Krytycy filmowi często oglądają film na pokazach przedpremierowych, zanim wejdzie on do kin. Recenzje pojawiają się w wielu publikacjach z wyprzedzeniem, my natychmiast po nie sięgamy i dzięki temu wiesz czy pójść do kina na dany film już w dniu premiery.

 

  1. Czy mogę zostać jednym z krytyków których cytujecie?

Ponieważ liczy się dla nas jakość, a nie ilość, i dbamy o to by recenzje przez nas cytowane i zliczane prezentowały jak najwyższy poziom dziennikarstwa kinowego, mamy dość selektywne kryteria wyboru recenzentów. Jednocześnie ciągle aktualizujemy naszą listę krytyków i szukamy nowych talentów. Jeśli publikujesz regularnie profesjonalne recenzje filmowe w znanej publikacji lub na portalu internetowym, napisz do nas na redakcja@xoto.pl

 

  1. Jestem krytykiem filmowym. Moja recenzja była cytowana na Xoto, jednak nie do końca zgadzam się z oceną liczbową która jest przypisana do mojej recenzji.

Jesteśmy wielkimi fanami kina i mamy pełną świadomość, że z oczywistego powodu ocena punktowa nigdy nie przekaże w całości istoty filmu, ani nie odzwierciedli w pełni sensu recenzji. Niemniej jednak, ponieważ jednym z zadań naszego serwisu jest ułatwienie wyboru filmu, do każdej recenzji dodajemy wynik liczbowy. Staramy się jak najlepiej odzwierciedlić przekaz recenzji, jednak jeśli uważasz że Twoja recenzja została mylnie zinterpretowana, lub masz jakiekolwiek uwagi do Twojej recenzji, napisz do nas na adres redakcja@xoto.pl. W przyszłości planujemy krytykom udostępnić możliwość zalogowania jako administrator i własnoręcznego edytowania wpisów.

 

  1. Na jakiej zasadzie wybieracie filmy obecne w bazie Xoto?

Staramy się prezentować najszerszy możliwy wybór recenzji i filmów. Na bieżąco publikujemy recenzje nowych filmów, a filmy starsze, które weszły do kin dwa lub dwadzieścia lat później sukcesywnie uzupełniamy. Naszą ambicją jest by każdy film wyświetlany w Polsce znalazł się w naszej bazie wraz z odpowiednimi recenzjami.

 

  1. Jak mogę dodać własną recenzję i ocenę punktową?

Aby dodać recenzję lub ocenę, musisz być zalogowanym użytkownikiem. Możesz nim zostać rejestrując się za pomocą konta Facebook. Następnie wejdź na stronę tytułową filmu, który Cię interesuje; pod oceną krytyków i użytkowników możesz opisać również swoje wrażenia, a nawet podzielić się nimi na Facebooku.

 

  1. Napisałem/-łam recenzję jako użytkownik, ale nie ma jej pod filmem. Co się stało?

Nie wszystkie recenzje użytkowników (czy też krytyków filmowych) mieszczą się na głównej stronie filmu – być może musisz kliknąć na tytuł „Recenzje społeczności”, by przejść do pełnej listy. Jeśli Twojej recenzji nadal tam nie ma, prawdopodobnie naruszała któryś z punktów Regulaminu, z którego zasadami możesz zapoznać się tutaj.

 

  1. Dlaczego Xoto obejmuje tylko recenzje filmowe?

…bo od czegoś trzeba zacząć! Poza tym nie znamy ani jednej osoby, która by nie oglądała filmów. Niemniej jednak Xoto ma w planach zająć się również innymi typami rozrywki. Bądźcie czujni!

 

  1. Dlaczego niektóre recenzje posiadają link, który przekierowuje mnie na stronę z pełną wersją recenzji, a inne nie?

Nieliczne recenzje, które cytujemy znajdują się na portalach płatnych, a inne pojawiają się tylko w druku. Większość recenzji jednak jest dostępna online i staramy się zapewnić żeby użytkownicy Xoto mieli do nich łatwy dostęp.

 

  1. Jestem krytykiem filmowym którego cytujecie na stronie. Czy mam możliwość zalogowania się i edytowania własnych recenzji/ocen?

Dziś jeszcze nie. Niedługo? Bardzo możliwe. W międzyczasie serdecznie zachęcamy do kontaktu z redakcją pod adresem redakcja@xoto.pl.